TOK AWANG NGAH - SIRI BERKELAHI DENGAN SYAITAN
034. LIPAN BARA DI BAWAH MAYAT
Semasa hujan turun dengan lebatnya waktu asar petang itu,
Tok Aji baru selesai menunaikan solat. Saya juga ikut berjemaah dengan dua tiga
orang kawan, kerana Tok Aji memang menunaikan solatnya di madarasah. Disebabkan
hujan turun dengan lebat, Tok Aji tidak terus balik ke rumahnya yang dipisahkan
oleh halaman saja dari madarasah tersebut.
Tok Aji berbaring saja di tengah madarasah sambil melanggung
tangan ke kepala. Ketika ini saya sudah berumur 13 tahun, memang suka benar
berdamping dengan Tok Aji. Dia pula akan bercerita tentang pengalamannya semasa
di Sumatera iaitu kampung halamannya. Bagaimanapun sehingga akhir hayatnya Tok
Aji tidak pernah lagi balik ke Sumatera.
Dia menceritakan kepada saya mengenai gurunya dari Jawa,
Kiyai Wuruk yang pernah dilihat memberi ceramah agama di beberapa tempat dalam
satu masa. Pada mulanya Tok Aji memang merasa heran, kerana tatkala Kiyai Wuruk
memberi khutbah Jumaat di masjid di kampungnya, ada orang memberitahu Kiyai
Wuruk juga memberi khutbah Jumaat di kampung lain pada hari tersebut. Anehnya,
murid-murid Kiyai Wuruk juga mendakwa mendengar khutbah Jumaat dari tok guru di
Semarang, Jawa.
Tetapi ketika Kiyai Wuruk memberi ceramah agama di madarasah
ayah Tok Aji di Sumatera, memang Tok Aji sempat belajar dengannya. Selepas
mengajar nahu Arab, Kiyai Wuruk meminta izin dari ayah Tok Aji untuk berehat
sebentar di bilik yang sengaja disediakan oleh ayah Tok Aji bagi kemudahan
Kiyai Wuruk setiap kali berkunjung ke Sumatera.
Tidak lama kemudian beberapa orang murid ayah Tok Aji ,
datang memanggil Kiyai Wuruk kerana ada orang sakit. Dengan cepat Kiyai Wuruk
keluar dari biliknya untuk mengikuti orang yang memanggil tadi. Dia melintas
betul-betul di hadapan Tok Aji. Selepas Kiyai Wuruk pergi mengubati orang yang
sakit, Tok Aji masuk ke bilik Kiyai Wuruk dengan tidak meminta izin dari
ayahnya. Alangkah terkejutnya dia, kerana ketika ini Kiyai Wuruk masih tidur
berehat.
Disebabkan terperanjat Tok Aji terus keluar dengan tidak
memberitahu ayahnya apa yang dilihatnya di bilik Kiyai Wuruk. Hanya beberapa
minit selepas itu Kiyai Wuruk keluar dari biliknya untuk menyambung semula
pelajaran yang diajarnya mula-mula tadi.
Jadi, siapakah yang pergi bersama orang-orang
yangmenjemputnya tadi? Apabila Tok Aji bertanya dia hanya tersenyum menjawab. “Iya
Tok Kiyai baru balik dari sana.”
“Bukankah Tok Kiyai sedang tidur?”
“Iya Tok Kiyai sedang tidur.” Sahut Kiyai Wuruk
mengangguk-angguk kepala.
Tetapi Kiyai Wuruk yang kelihatan pergi tadi, tidak balik
lagi selepas Kiyai Wuruk bangun dari tidurnya. Bagaimanapun orang-orang kampung
yang datang menjemputnya apabila datang semula, memberitahu memang Kiyai Wuruk
ada bersama mereka mengubati orang yang sakit. Dia segera balik sebaik saja
orang yang sakit dapat dipulihkan.
Setelah Tok Aji memahami keadaan yang sebenarnya, dia
tidaklah merasa heran lagi. Tidak heranlah ketika dia meninggalkan rumah, dan
dikejar oleh ayah saya dengan basikal dalam masa beberapa saat saja dia sudah
berada di Semenyih di rumah anaknya yang terletak berpuluh-puluh batu jauhnya
dari kampung saya. Tok Aji memang mempunyai ramai anak kerana dia berkahwin di mana saja dia
merantau.
Malah ada seorang kawan ayah saya bernama Haji Usuh ketika
bersembahyang Jumaat di Masjidil-Haram dalam masa dia menunaikan haji, dia
bertemu dengan Tok Aji sama-sama menunaikan fardu Jumaat di sana. Pada hal
tahun tersebut Tok Aji tidak pun pergi menunaikan haji. Dia berada di kampung
kerana sedang uzur mengidap penyakit lelah.
Cerita mengenai Kiyai Wuruk ini pada saya ketika itu memang
aneh. Puas saya bertanyakan pada Tok Aji apakah rahsia sebenarnya Kiyai Wuruk
boleh dilihat di beberapa tempat dalam satu ketika. Pada masa itu memang Tok
Aji tidak mahu menceritakan, sebaliknya dia menyuruh saya sendiri mencari
rahsia tersebut.
Sebab itu apabila saya melihat Tok Aji melelapkan mata di
tengah madarasah, saya sengaja mengusiknya supaya tidak terlelap. Saya tahu Tok
Aji memang tidak akan memarahi saya, kerana di antara cucu-cucunya saya lebih
disayanginya. Kadangkala kalau saya balik ke rumah ayah saya, lambat saja balik
ke madarasah, dia akan menyuruh Lasah anak Mak Long saya menjemput.
Ayah dan emak tidak berkata apa-apa, kalau Tok Aji mahukan
saya balik semula ke madarasah.
“Tok, tok tidur ke ? “ tanya saya menepuk-nepuk lututnya.
“Tidak, atuk nak berbaring aje” sahutnya perlahan tetapi
tidak membuka mata.
“His, atuk bohong, atuk tidur bersandar” saya sengaja
mengusiknya.
Dia tersengih-sengih saja, tetapi tidak mengangkat tangannya
yang terlanggung di kepala. Malah dia tidak pula bangun dari berbaring. Memang
Tok Aji kelihatan seperti orang tidur kerana dia bersendar (berdengkur dengan
perlahan). Bagaimana pun dia masih boleh berbual dengan saya.
Agaknya beginilah dengan Pak Tua Mahat yang boleh berjalan
di hutan sekali pun sedang tidur bersendar. Pak Tua Mahat iaitu abang emak saya
memang pernah juga berguru dengan Tok Aji ini, iaitu setelah emak saya
berkahwin dengan ayah saya. Sebelumnya Pak Tua Mahat tidak pernah mengenali Tok
Aji, kerana mereka duduk berlainan kampung yang jaraknya lebih 5 batu. Tok Aji
ini ialah ayah kepada ayah saya , jadi dengan perkahwinan antara emak dan ayah
saya itu, membolehkan Pak Tua Mahat mengenali Tok Aji lebih rapat lagi.
Setelah saya dewasa memang ada juga sekali dua saya
mengikuti Pak Tua Mahat masuk ke hutan kerana berburu. Memang saya tahu dia
boleh tidur sewaktu berjalan dengan tidak pernas tersesat pun. Tetapi sekiranya
kakinya tersepak akar kayu dia akan cepat-cepat tersedar, tetapi kemudian dia
akan tidur semula.Bagaimanapun setiap kali dia ke hutan kalau bersama saya, nasibnya
agakmalangkerana tidak pernah menemi apa-apa pun binatang buruan.
Oleh itu kalau dia ke hutan, sengaja dia tidak memberitahu
saya. Dia akan pergi bersama-sama kawannya saja. Memang benar, apabila saya
tidak ikut, dia pasti dapat binatang – binatang buruan samada pelanduk, kijang
atau ayam denak. Bagaimanapun dia akan memberikan juga bahagian saya, sekali
pun saya tidak ikut sama.
“Aku tahu kau ‘pakai pelenggang’ sebab itu aku tak mahu bawa
kau ke hutan” kata Pak Tua Mahat kalau saya merungut kerana tidak diajak pergi
sama.
“Kalau kau ikut, jangankan pelanduk malah katak puru pun aku
tak akan jumpa” ujarnya berterus terang tidak mahu mengajak saya.
“Saya tak pakai apa-apa Pak Tua” jelas saya masih berharap
akan dibawanya sama pergi berburu.
“Ah, sudah ! Aku ni bukankah Pak Tua kau, aku lebih dulu
makan garam” dia mengejek saya.
Sebenarnya saya tidak tahu apa-apa dengan maksudnya
‘pelenggang’ itu, kerana saya tidak pernah belajar mengenalinya. Tetapi memang
Tok Aji ada menyuruh saya membacakan Surah Al-Buruuj ayat 20, 21 dan 22.
Kemudian disambung dengan : sum mum buk mum um fahum layarji’un, laya’kilun,
layatakkalamun, layubsirun.
Tok Aji menyuruh bacakan apabila masuk ke hutan itu saja.
Tetapi kadangkala kalau ada kawan-kawan mengajak ke hutan saya tidak bacakan
doa berkenaan, nasib saya tetap malang kerana kawan saya akan merungut tidak
bertemu seekorpn binatang buruan.
Dalam masa saya mengusik-ngusik Tok Aji yang kelihatan tidur
nyenyak, tetapi sebenarnya boleh mendengar apa yang kita cakapkan, Mail Lembam
datang mempayungkan daun pisang memanggil Tok Aji. Cepat-cepat saya ke pintu
madarasah bertanya kepada Mail maksud kedatangannya. Dia kelihatan basah juga
sekali pun menggunakan daun pisang sebagai payung.
“Ada apa Pak Mail ?” tanya saya berdiri di muka pntu
madarasah.
“Mana atuk kau ?” dia pula bertanya sambil terketar-ketar
menahan sejuk.
“Dia tidur di dalam” beritahu saya.,
“Tolong panggilkan atuk kau katakan Mat Endut dah nazak”
katanya menyuruh saya segera membangunkan Tok Aji.
Saya mengangguk. Mak Endut tu pangkat emak saudara juga
kepada saya dan kakak kepada Mail Lembam. Belum pun sempat saya berpaling untuk
memanggil Tok Aji, dia sudah terjonggol di belakang saya sambil terkuap-kuap.
“Hah, apa halnya Mail?” tanya Tok Aji mengeliat-geliat.
“Kak Endut, Bang Aji...” beritahu Mail Lembam terketar-ketar
kesejukan.
“Tak apa, mari kita pergi sekarang ni” sahut Tok Aji dengan
tidak mendengar lagi penjelasan Mail Lembam selanjutnya.
Mail Lembam berundur sedikit ke belakang sambil menghulurkan
daun pisang kepada Tok Aji untuk digunakan sebagai payung. Tetapi Tok Aji tidak
mahu mengambilnya. Dia terus melompat ke tengah hujan dengan tidak menggunakan
payung langsung. Kata orang-orang yang mengetahui tentang Tok Aji ini, dia
tidak basah kalau merempuh hujan dalam masa orang memerlukan dia. Kalau dihari
yang tidak ada hal, saya lihat dia basah kuyup juga bila ditimpa hujan.
Setelah Tok Aji pergi bersama Mail Lembam, saya balik semula
ke tengah madarasah. Alangkah terkejutnya saya, kerana Tok Aji masih lagi tidur
dengan tangannya terlanggung di kepala seperti tadi juga.
“Atuk, mengapa tidur?” soal saya tertanya-tanya siapakah
yang tidur di situ.
“Ah.... dia minta atuk bacakan Yassin aje” sahutnya
tersenyum. “Kau tak payah tanya apa-apa, nanti lain kali kau tau juga” dia
menasihatkan saya supaya jangan meragui tentang dirinya yang sedang tidur itu.
Kira-kira setengah jam kemudian hujan sudah mulai reda,
nenek saya naik ke atas madarasah. Sebaik saja melihat atuk terbaring tidur
lantas dia menyuruh saya mandi dan bersiap-siap untuk pergi ke rumah Mak Endut.
“Mak Endut dah tak ada “ ujar nenek perlahan.
Selesai saja saya mandi, nenek balik ke rumahnya. Saya
dapati Tok Aji sudah bangun dan duduk sambil terkuap-kuap.
“Mak Endut dah tak ada” saya beritahu dia.
Tok Aji mengangguk-angguk. Dia tidak berkata apa-apa lantas
pergi mandi.Selepas selesai maghrib kami bertiga ke rumah Mak Endut. Beberapa
orang kawan saya yang ada di madarasah, berjanji akan datang selepas Isya.
Sebaik sampai saja di rumah Mak Endut, orang sudah ramai
berkumpul di situ. Anak-anak Mak Endah seperti Jidah, Suhur dan Indun
bergilir-gilir membaca Al-Quran di sisi jenazah. Ayah saya juga sudah sampai
lebih awal. Dialah yang menyuruh orang memasang langit-langit iaitu merentang kain batik lepas setentang
dengan jenazah.
Di samping orang sibuk di dalam kerana berjaga-jaga pada
malam itu kerana jenazah itu tidak boleh dibiarkan sendirian, orang lelaki
duduk di serambi berbual-bual. Manakala orang perempuan memasak air di dapur
menyediakan hidangan untuk sama-sama berjaga. Manakala anak-anak disuruh
sama-sama membaca AL-Quran. Saya juga disuruh oleh Tok Aji membaca Al-Quran
berhampiran dengan jenazah.
Kira-kira 9.00 malam, kawan-kawan saya yang sama-sama tidur
di madarasah, telah datang. Mereka juga sama-sama membacakan ayat-ayat suci
Al-Quran. Kami membacanya bergilir-gilir. Apabila saya merasa penat duduk
bersila terlalu lama, maka saya mengilirkan kepada kawan yang lain pula.
Disebabkan sudah menjadi tradisi di kampung kami, kanak-kanak tidak boleh
mencampuri orang tua sedang berbual, jadi saya tidaklah ke serambi mendengar
Tok Aji berbual-bual di situ.
Saya dan kawan-kawan hanya duduk di dalam saja. Di situ bau
asap kelapa kukur dibakar memenuhi ruang. Kak Jidah duduk di hujung kaki
jenazah emaknya. Saya lihat dia tidak berhenti-henti membaca Al-Quran. Abang
Suhur berhenti juga melepaskan lelah, sementara Kak Indun ke dapur membantu
saudara maa yang lain. Mereka tidaklah seperti Kak Jidah duduk saja mengadap jenazah
emaknya.
Sekali-sekala saya memandang juga ke serambi sambil memasang
telinga. Ketika menjaga jenazah masing-masig ada juga bercerita perkara-perkara
yang boleh menimbulkan gelak ketawa. Apa lagi Mail Lembam yang menjadi sasaran
kawan-kawannya yang lain.
Mereka mentertawakan Mail Lembam yang basah kuyup ketika
menjemput Tok Aji walaupun dia berpayungkan daun pisang. Sedangkan Tok Aji yang
tidak berpayung tidak basah langsung. Memang semua mereka melihat Tok Aji
datang sambil membacakan Yassin di sisi Mak Endut sebelum dia menghembus
nafasnya. Tetapi mereka semua tidak tahu bahawa Tok Aji ada tidur di madarasah
ketika itu. Mungkin mereka semua tidak percaya kalau saya ceritakan hal
tersebut.
Tetapi nenek sudah tahu. Sebab itu nenek sengaja
berpura-pura menyuruh saya pergi mandi, kerana tidak mahu melihat Tok Aji
bangun dari tidurnya di depan saya.
Dalam masa orang ramai sibuk berbual-bual di serambi, sibuk
menyediakan air di dapur dan beberapa orang membaca Al-Quran di tengah rumah,
beberapa orang budak-budak yang menjadi rakan saya terhenti membaca Quran.
Mereka menjerit lantas melompat lari ke serambi. Manakala Kak Jidah yang tekun
duduk di hujung kaki jenazah emaknya sejak petang tadi ikut melompat lari ke
dapur. Saya sendiri ikut sama lari ke serambi melihat kawan-kawan semuanya
lari.
“Mengapa awak semua ni ?” tanya Tok Aji lantas berdiri.
Semua orang di serambi juga bangun. Masing menerpa ke pintu menjengah ke dalam.
Ketika itu mayat Mak Endut kelihatan bergerak-gerak.
Kemudian perlahan-lahan kepalanya terangkat, langsung duduk hingga kain
selubungnya lurut ke pinggang. Hanya selindang yang diikat ke dagunya saja
tidak terurai. Melihatkan Mak Endut sudah duduk, semua orang pun terjun ke
tanah. Orang-orang perempuan di dapur semua terjun ke tanah kerana ketakutan.
Saya juga terpaksalah bersama dengan orang-orang yang lebih
dewasa ari saya terjun. Memang ketika ini saya ketakutan, maklum sajalah
melihat mayat sudah dibujurkan tiba-tiba duduk . Apa lagi orang-orang dewasa
semuanya berlompatan ke tanah, tentunya kanak- kanak seperti saya lebih lagi
ketakutan.
Ketika ini semua orang lari mengikut orang yang di hadapan,
kerana kami tidak berani lari berpecah-pecah. Setelah jauh dari rumah Mak
Endut, kami semua berpaling semula ke rumah. Barulah kami sedari bahawa Tok Aji
tak ikut sama lari bersama orang ramai. Saya lihat ayah saya dan Mail Lembam
balik semula ke halaman rumah, kerana Tok Aji masih lagi di dalam rumah. Pada
fikiran kami Tok Aji tidak dapat lari kerana kakinya lumpuh sebelah. Tentulah
terkial-kial kalau Tok Aji mahu lari menuruni tangga.
Melihatkan ayah saya dan Mail Lembam naik semula ke rumah,
orang-orang yang lari pun merasa berani semula. Mereka semua balik semula naik
ke rumah. Masing-masing yang di dalam ketakutan tadi kembali dapat mengawal
perasaan. Kami semua naik semula ke rumah.
Rupanya semasa semua orang bertempiaran lari, Tok Aji masuk
ke dalam. Dia duduk berhampiran dengan jenazah, sambil dua tapak tangannya
dihalakan ke muka mayat Mak Endut. Matanya merenung tepat-tepat ke muka mayat.
Semasa kami sampai dan naik ke rumah, mayat Mak Endut masih duduk terlunjur di
tempat pembujurannya.
Ketika ini ayah saya menyuruh orang-orang lelaki yang lain
duduk sambil mengikutnya berzikir. Dalam masa orang ramai berzikir, Tok Aji
terus menghalakan kedua-dua tapak tangannya ke muka mayat Mak Endut.
“Sekarang kau baring semula, pergi kau mengadap Allah yang
menjadikan kau dan semua makhluk” kata Tok Aji bagaikan memerintah.
Mayat itu perlahan-lahan rebah ke bantal, seolah-olah ada
orang yang merebahkannya. Kerana saya lihat dia tidak pun jatuh terhempas
apabila rebah ke belakang daripada duduk tadi. Kejadian ini memang mengherankan
orang ramai yang menyaksikan pada malam
itu. Apa lagi kanak-kanak, saya ketika itu baru berumur 13 tahuntentulah
ketakutan.
Lebih sebulan selepas kejadian itu ianya tetap menakutkan
saya. Malah saya jatuh sakit terigau-igau melihat Mak Endut duduk walaupun
sudah menjadi mayat. Tetapi setelah Tok Aji mengajak saya bangun setiap tengah
malam, melakukan sembahyang tahjud, igauan itu hilang hilang terus dari ingatan
saya. Tidak ada apa lagi yang saya takutkan terhadap igauan-igaun yang
demikian.
“Endut, jangan kau bangun lagi. Kau kepunyaan Allah, bukan
kepunyaan kami’ Tok Aji menamparkan tapak tangannya ke dahi mayat tiga kali.
Kemudian dia menyelubungkan, semula mayat tersebut.
Selepas mayat Mak
Endut di bujurkan semula, ayah saya pun berhenti berzikir. Bagaimanapun dia
sendiri membaca Yassin dan membaca
Al_Quran. Kak Jidah yang tercungap-cungap ketakutan mula-mula tadi duduk semula
di hujung kaki jenazah emaknya. Dia meneruskan semula membaca Quran. Tok Aji
pula menyuruh saya membaca Quran bergilir-gilir dengan kawan-kawan. Walaupun
dalam ketakutan, saya membaca juga. Tetapi sekali sekala mata saya tetap
mengerling ke arah jenazah yang terbujur, bimbang juga saya kalau-kalau dia
bangun semula.
Sampai lah pagi tidak ada lagi kejadian mayat itu bangun
semula. Terasa lega hati hati kami kerana tidak ada kejadian buruk yang berlaku
semalaman tadi.
Hari siang, ayah saya pun mula menyuruh Mail Lembam ke kubur
mengepalai orang menggali kubur. Masing-masing dibahagikan kerja mengikut
arahan ayah saya kerana Mak Endut itu sepupu dia. Malah Mail Lembam sendiri
iaitu adik Mak Endut menyerahkan tanggung jawap menyempurnakan jenazah itu
kepada ayah saya.
Mak Endut meninggal dunia kerana mengidap sakit perut hanya
beberapa hari saja. Suaminya sudah lama meninggal dunia sejak Kak Lijah anaknya
yang bongsu baru turun buai. Sudah lebih 20 tahun suaminya meninggal dunia.
Jadi, Mak Endut sendiri terpaksa menyara anak-anaknya sampai lah Abang Suhur
dan Kak Indun berkahwin. Di samping itu dia mengambil upah menganyam tikar. Dia
juga boleh mengurut dan membidankan ibu bersalin, tetapi tidaklah secara
bersungguh.
Sebab itulah ramai orang mengatakan, tidak mungkin dia
menuntut ilmu-ilmu salah sehingga terjadi peristiwa mayatnya bangun semula.
“Serahkan urusan Allah kepada Allah, janganlah kita ambil
tahu sangat.” Nasihat Tok Aji apabila ada orang mahu bertanya mengenai kejadian
pada malam berkenaan.
“Seingat-ingat saya dia tak ada menuntut ilmu-ilmu
salah.....,” keluh ayah saya ketika sama-sama menolong orang membuat usungan.
Memang semua orang mengakui Mak Endut tidak mengamalkan
ilmu-ilmu salah. Dia sendiri merupakan orang yang amat taat mengerjakan solat,
berbudi bahasa dan tidak pernah menyakiti hati orang. Di samping ramah mesra,
dia mudah bercampur gaul terutama kalau ada kenduri kendara di dalam kampung.
Semua tahu bahawa Mak Endut sangat disukai oleh orang-orang kampung kerana dia
juga bertolak ansur dalam apa-apa pun urusan.
Oleh itu orang percaya tidak mungkin dia memelihara syaitan,
samada polong, pelesit atau pun hantu penanggal. Inilah menyebabkan orang
tertanya-tanya apakah salahnya Mak Endut sehingga menyebabkan mayatnya bangun
setelah dibujurkan. Hanya mayat orang-orang yang mengamalkan ilmu – ilmu salah
atau ilmu syaitan saja yang menerima balasan seperti ini.
“Kita tidak akan mengetahui rahsia Allah, kerana Allah
mengetahui yang zahir dan yang batin, yang lahir dan yang tersembunyi.” Tok Aji
terus mengingatkan orang-orang yang tidak puas hati dengan kejadian yang
menimpa mayat Mak Endut.
Kira-kira pukul 12.00 tengah hari orang-orang menggali kubur
memberitahu bahawa kubur sudah disiapkan. Oleh ayah saya pun menyuruhkan orang
memandikan mayat. Ketika ini kami terpaksa membawa air dari telaga dan di
tampung dengan pasu dan besen besar. Dengan yang demikian sebelum mayat dibawa
ke pelantaran, maka kami disuruh dulu memenuhkan air dalam semua bekas
tampungan.
Saya ikut juga membawa air dalam baldi. Tetapi disebabkan
kami bergotong royong beramai-ramai maka cepatlah semua bekas tampungan air itu
dapat dipenuhkan bagi mencukupi untuk memandikan mayat. Nenek saya ditugaskan
untuk mengepalai memandikan mayat kerana jenazah perempuan.
Sebaik saja jenazah hendak diangkat ke tempat mandi di
pelantaran sekali lagi orangmemekik terkejut, kerana didapati di bawah jenazah
itu ada beratus-ratus lipan bara seolah-olah menjadi tilam pula kepada jenazah
berkenaan. Malah melihatnya pun sudah geli geleman, bagaimanakah pula mahu
menguiskan lipan itu dari bawah tubuhnya?
“Ya Allah, lindungilah hambamu ni” keluh Tok Aji
sambilmenampung kedua tangannya.
Semua orang yang melihat keadaan Mak Endut itu, ada yang
takut dan ada juga yang kasihan. Apalah dosa Mak Endut sampaikan mayatnya
begitu tersiksa. Sudahlah pada sebelah malamnya mayat itu bangun duduk,
kemudian apabila nak dimandikan terdapat pula beratus-ratus ekor lipan bara di
bawah tubuhnya. Seekor pun tidak mahu lari, walaupun kain penutup mayat sudah
dilingkupkan. Lipan-lipan itu kelihatan merayap-rayap dan ada juga mengigit
jenazah.
Ayah saya kelihatan marah dengan kejadian tersebut,
sementara Tok Aji pula tenang. Air mukanya tetap jernih menghadapi masaalah
tersebut.
“Ya Allah sekiranya hamba mu ini bersalah, ampunkanlah dia.
Sekiranya hambamu ini dianiaya, maka lepaskanlah ia dari aniaya itu. Kepada
engkaulah kami bermohon perlindungan dan kepada engkaulah kami memohon
pertolongan” kata Tok Aji perlahan. Ketika ini air matanya tergenang di pelupuk
mata.
Selepas Tok Aji berdoa, dia menyuruh ayah saya membawa air
mandi ke situ. “ Kita mandikan saja jenazah ni di disini’ ujarnya.
Mereka semua tidak membantah. Semua air yang sudah ditampung
diangkat ke dalam. Tok Aji sendiri memandikan jenazah bersama nenek. Ketika ini
sengaja Tok Aji menyelubungkan jenazah, sebelum disiram dengan air.
Tujuh kali Tok Aji menyimbah air ke tubuh jenazah di bawah
kain selubung itu, orang ramai melihat asap berkepul naik seperti bara kena
siraman air. Apabila dibuka kain selubung itu, kami semua dapat melihat di
bawah tubuh Mak Endut bara merah padam disirami air. Lipan-lipan yang
berkeliaran tadi, kami lihat sudah menjadi arang.
Tetapi siapa pun tidak berani bertanyakan kepada Tok Aji,
kerana sudah menyuruh setiap orang jangan bertanya apa-apa. Dia hanya
mengingatkan semua orang supaya ingatkan
Allah saja. Berserahlah kepada Allah diatas segala urusannya, kata Tok Aji
kepada mereka.
Tidak jadilah jenazah itu dibawa ke pelantaran. Di situ
sajalah dimandikan iaitu diatas tilam tempat jenazah dibujurkan. Kawasan tengah
rumah menjadi lecah kerana air tidak telus dicelah lantai.
“Nampaknya kau nak mandi di ataas tilam Endut, sebab itu aku
mandikan di atas tilam ni” kata Tok Aji menampar pipi Mak Endut.
Bagaimanapun muka Mak Endut tidak apa-apa. Wajahnya
kelihatan bersih seperti sedang tidur. Belakangnya yang digigit lipan
beratus-ratus ekor tadi juga tidak kelihaytan pun bekas gigitannya. Kulit
tubuhnya tetap kelihatan bersih, walaupun ada terdapat lebam-lebam sedikit.
“Apa agaknya masalahnya ni ayah?” tanya ayah saya, kerana
dia sajalah yangberani bertanya.
“Urusan kau jaga sendiri, jangan urusan Allah kau nak jaga”
ujar Tok Aji macam memarahinya.
Terdiam ayah saya apabila diingatkan oleh Tok Aji demikian.
Kalau ayah saya sendiri sudah ditegurnya sudah tentu orang lain tidak berani
bertanya kepadanya.
Sampailah jenazah selamat dimandikan tidak ada apa-apa
kejadian ganjil yangdilihat. Ketika dikapankan pun tidak ada apa-apa gangguan.
Tetapi memang saya melihat sendiri jenazah Mak Endut itu, wajahnya tetap bersih
seperti orang sedang tidur. Tubuhnya terdapat lebam-lebam sedikit, itu pun di
bahagian betis dan lengannya yang dipenuhi beratus-ratus ekor lipan tidak ada
kesan gigitan apa-apa.
Sehinggalah dibawa ke kubur, jenazahnya selamat dikebumikan
dengan tidak ada lagi gangguan-gangguan yang mengerikan.
TAMAT
No comments:
Post a Comment